středa 15. července 2015

Weihai stories: o rajčatech a přímém účinku

Ještě pln zážitků z dnešního semináře, ruče se o ně dělím. Dnešní výukový program zněl základní doktríny práva EU, tudíž vysvětlování přímého účinku a přednosti čínským studentům, kteří jsou naprosto nesví z toho, že by si měli představit, že Čína a Japonsko se octnou v organizaci, kde budou velmi úzce kooperovat (jakožto superhrubá analogie poválečného přizvání Německa zpět mezi lidskou rasu). 
Představil jsem případ van Gend en Loos, zaníceně jsem vysvětloval tak atraktivní věc, jak urine formaldehyd byl přesunut z jedné kategorie v rámci celního sazebníku, takže celní sazba se zvýšila ze 3 % na 8 %, čímž se v Nizozemsku produkt prodražil, což se dovozci nelíbilo. Protože formaldehyd působí problémy i mé představivosti, tak jsem milé studenty vyzval, ať se na to podívají, jako kdyby rajčata byla přesunuta z kategorie ovoce, která podléhá clu 3 %, do kategorie zelenina, která má 8% clo. Viděl jsem, že to pomohlo, tak jsem dalších deset minut vykládal, jak to bylo revoluční a co přímý účinek znamená, a co kdyby potenciální soud Asijské unie řekl Číně, že nebude aplikovat čínské právo, ale společné japonsko-korejsko-... právo. Všichni se zdáli dostatečně šokováni, přikyvovali, krásné chvíle souznění. Pak se ovšem Číňanečka v první lavici optala, jak to teda dopadlo, jestli jsou rajčata ovoce, nebo zelenina... 
Celkově mám ale ze studentů dobrý pocit, chytl jsem menší třídu než loni (cca 40), mix prváků a druháků, docela umí anglicky a někteří jsou velmi velmi chytří (včetně budoucí Miss provincie Shandong). Dokonce jsme se dostali k takovým věcem, jako horizontální a vertikální přímý účinek směrnic a z jejich dotazů jsem měl pocit, že to pochopili. Zjevení je Aleco, kterému je 20, ale už ví, že chce být univerzitním profesorem. Působí jako sympatický mladý borec, běhá, hraje badminton, ale do toho čte knihy právní metodologie německých autorů, rétoriku atd. Já jsem v té době sice měl přehled v dynastiích Sumeru a Babylonie, ale že by mě právní akademie takhle brala, to rozhodně ne. 

Žádné komentáře: