středa 29. dubna 2009

Jeďte na Bilgi!

Pokud patříte mezi mladší čtenáře a zvažujete výjezd v rámci Erasmu, plně doporučuji studium na Bilgi Univesity v Istanbulu. Komunikace sice zpočátku asi bude váznout, jsme přeci jen v Turecku, ale když už se na Bospor dostanete, snad nebudete litovat. Já jsem sice bohužel absolvoval už přednáškový, nikoliv studijní pobyt, přesto bych se rád podělil o pár dojmů. Budova, kde se nachází katedra mezinárodních vztahů, je parádní nenahozený moderní betonový kolos, zpočátku trochu nepřehledný, ale rychle se rozkoukáte. Tečkou na kráse může být typické nepřehledné istanbulské sousedství, od něhož se však v dochodné vzdálenosti nachází místní ulice nekonečné zábavy Istiklal Caddesi a náměstí Taksim, dějiště známého masakru z 1. května 1977, kdy doposud neznámý střelec zabil přes třicet lidí. Na prvního máje se tu má konat silně levicová demonstrace, očekává se divočina, protože před pár dny policie zabila místního revolucionářského bosse. Dnes k tomu všude v televizi běží zprávy o úmrtí devíti vojáků na jihovýchodě země. Ale zpět ke studijním záležitostem. Naše knihovna je asi lépe vybavená, ale ani Bilgi na tom není zle, oproti FSS vidím výrazný klad v dostupnosti publikací amerických nakladatelství, v tom se bohužel zatím nechytáme. Wi-fi tu prý funguje taky dobře.
To nejzajímavější na konec. Velmi výrazně a velmi pozitivně mě překvapila kvalita místního profesorského sboru. O mě se staral hlavně Prof. Haris Tzimitras, jenž absolvoval magisterská práva a mezinárodní vztahy na LSE, PhD trávil částečně na Harvardu a pracoval jako stážista na Cambridge. V současnosti vede světově ojedinělé Turecko-řecké centrum a učí na Bilgi zejména mezinárodní právo, ale záběr má vskutku fest široký. Navíc jsem se jej ptal, jestli nezná některé řecké autory, kteří mě v minulosti zaujali, jako K. Nicolaidis či T. Tridimas, a hned mě upozornil, že s Nicolaidis právě před dvěma týdny vydali knihu... Ostatní vyučující na tom nebyli o nic hůře, výborná angličtina vypěstovaná studiem na britských univerzitách a opravdu hluboké znalosti o EU, jaké bych přeci jen mimo EU nečekal.
Osobně jsem vedl malou skupinu cca desíti magisterských studentů, kterým jsem dvě hodiny přenášel a poté dva z nich prezentovali své velké výzkumné záměry a publikum je docela k věci kritizovalo a doporučovalo zlepšení. Kdybyste dali na mé doporučení, jeli do Istanbulu a vraceli se zklamaní, předem se omlouvám, ale myslím, že to nejde - i když vás už nenadchne škola, samo město vás svým kouzlem donutí k návratu.

Žádné komentáře: